خرید آنلاین و حضوری امکان ارسال به سرار کشور
ژاکلین کندی Jacqueline Kennedy

ژاکلین کندی Jacqueline Kennedy

ژاکلین کندی اوناسیس (به انگليسي : Jacqueline Kennedy Onassis) (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۲۹ – درگذشت ۱۹ مه ۱۹۹۴)، همسر رئیس‌جمهور جان اف كندي سي و پنجمين رئيس جمهور امريكا بود.
او دانش آموختهٔ دانشگاه جورج واشنگتن و از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ بانوي اول ايالات متحده بود

اولین باری که با ژاکلین کندی به‌عنوان یک شخصیت معروف در تاریخ آشنا شدم، تنها می‌دانستم که روزی همسر یکی از رئیس‌ جمهورهای آمریکا بوده است. در همین حد حاشیه‌ای و محو از او اطلاعات داشتم تا سال‌ها بعد که در کتابی برای مقایسه یک استایل مربوط به دهه ۶۰ با یک ایده‌آل و آیکون از آن زمان، دوباره نام او را شنیدم و ایندفعه این شخصیت برایم جذاب‌تر شد و شروع به جستجو درباره او کردم. نتیجه شگفت‌انگیز بود. در دوره جکی، او یکی از زنان قدرتمند و شاید از هر ستاره‌ای معروف‌تر بود. کسی که شاید باعث شد تا پاپاراتزی‌ها ایجاد شوند و هم‌اکنون صدها عکس استایل خیابانی تنها از این شخصیت وجود دارد

ژاکلین کندی که او را به‌دلیل ازدواج دومش ژاکلین اناسیس نیز می‌خوانند، بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در دهه‌‌ی ۶۰ و حتی دوران بعد از این دهه است. او به‌نوعی یکی از فشن‌آیکون‌های آمریکا محسوب می‌شود که با استایل شیک اما بی‌تکلفش منبع الهام بسیاری از افراد و سلبریتی‌ها شد.
ژاکلین کندی در لباس پوشیدن از رنگ های قرمز و زرد و صورتی شجاعانه و بیشتر به حالت منوکروم استفاده می کرد . البته به وفور هم لباس های ساده و با رنگ خنثی می پوشید . اکسسوری مورد علاقه او عینک ها با فریم بزرگ و گردنبند های مروارید بود. جکی کندی از طرفداران برندهای شنل و ژيوانشي بود. اما کمتر این برندها می پوشید در عوض از لباس‌های تولید داخل آمریکا استفاده می‌کرد و تنها در موقعیت های خاص، مثلا در هنگام سفرش به فرانسه از برندهای فرانسوی استفاده می کرد و البته که معروف ترین کتی که ژاکلین بر تن کرد‌، کت شنل صورتی بود که در روز ترور همسرش پوشیده بود.
ژاکلین (یا به اصطلاح معمول “جکی”) را می‌توان از مبدعان برخی از ترندهای آن زمان دانست. در این مقاله به بررسی چند نمونه بارز از این ترندها می‌پردازیم.

کلاه پیل باکس و استایل ژاکلین :

جکی در اولین سال زندگی‌اش به‌عنوان بانوی اول تعداد کمی ترند را ایجاد نمود که کلاه‌های قوطی شکل یا به اصطلاح پیل باکس یکی از این ترندها بوده است. در حقیقت او باعث شد تا این کلاه‌ها که از قبل وجود داشتند، دیده و محبوب شوند. بسیاری از کلاه‌های جکی که شامل کلاه‌ شاپوهای معروف او نیز می‌شود، به دست “روی هادسون”، طراح آمریکایی، طراحی شده است. کندی در هنگام ترور همسرش نیز یک کلاه پیل باکس صورتی با کت و دامنی به همین رنگ بر تن داشت.

عینک‌آفتابی اورسایز :

یکی از شاخصه‌های اصلی استایل او کاربردی‌ در کنار استایلیش‌بودن، بود. از او نقل شده است که در باب علاقه‌اش به این مدل عینک‌ها گفته که آنها به او این فرصت را می‌دهند تا به‌راحتی از پشت قاب و شیشه وسیع عینک دیگران را آزادانه نگاه کند. شاید به همین دلیل بوده که همیشه سبدی از این مدل عینک‌ها در کنار در ورودی خانه نگه می‌داشت تا زمان خروج یکی از آنها را بردارد. این عینک‌ها تا جایی به استایل جکی تبدیل شدند که هنوز هم این عینک‌ها به نام Jackie O شناخته می‌شوند. از برندها و نام مدلی که جکی از آنها استفاده می‌کرد، می‌توان Nina Ricci 3203 و Francois Pinton Spa 2 و Traction P711 را نام برد.

دستمال‌سر :

در استایل ژاکلین حتی غیررسمی‌ترین تیپ‌ها هم شیک به نظر می‌رسند. یکی از آیکونیک‌ترین استایل‌های او ترکیب دستمال‌سر با همان عینک‌های بسیار بزرگ است. او اگر یک کلاه پیل باکس به سر نداشت، احتمالا یک روسری ابریشمی را که عموما در آن زمان در دور گردن استفاده می‌شده است، بر سر داشت. این ترکیب الهام‌بخش طراحی‌هایی از برندهایی مثل والنتینو گوچی و میسونی شده است.

موهای کپ و درست‌شده :

استایل موهای جکی طی زمان تکامل پیدا کرد اما آیکونیک دوره آن به دوران بانوی اولی او برمی‌گردد. موهای حجم‌داده‌اش در آن زمان قسمت جدانشدنی استایل او بودند. آرایشگر موهای او آقای کنث بتل یکی از معروف‌ترین آرایشگران موی آن زمان بود که می‌توان گفت استایل‌های آیکونیک دیگری همچون موهای مریلین مونرو را هم او خلق کرده است.

دستکش سه ربع بالای آرنج :

جکی به‌نوعی علاقه خاصی در استفاده از لوازم جانبی داشته است. یکی از اکسسوارهای موردعلاقه او در موقعیت‌های رسمی به‌عنوان بانوی اول و بعدها به‌عنوان یک شخصیت مستقل، استفاده از دستکش بلند بالای آرنج هم در شب و هم در روز بود. او دستکش سفید را به بقیه رنگ‌ها ترجیح می‌داد و عمدتا از نوع سفارشی آن از برند فرانسوی LaCrasia استفاده می‌کرد.

پیراهن‌هایی با برش جدید :

جکی به‌عنوان بانوی اول پیراهن‌های شب آیکونیک بسیاری به جا گذاشته است. یکی از معروف‌ترین مدل‌های این لباس‌های شب که به‌عنوان یک ترند به محبوبیت رسید، لباس دکلته بدون بند صورتی او در طول یک مهمانی شام در کاخ سفید بود. او هر چند وقت یکبار از این استایل برای نشان‌دادن شانه‌های خوش‌ترکیبش استفاده می‌کرد.
از دیگر امضاهای او در لباس شب می‌توان به پیراهن‌هایی با یک قوس تیز رو به پایین در قسمت کمر نیز اشاره کرد. استایل این پیراهن‌های دامن‌پفی بعدها در روند مد دهه ۶۰ بسیار دیده شد.

شنل :

ژاکلین کندی شاید جزو اولین شخصیت‌هایی بود که بعد از سال‌ها استفاده از شنل‌هایی با استایل کت را جا انداخت؛ یک طراحی کلاسیک و در عین حال دراماتیک که هنوز هم پس از سال‌ها همچنان استفاده می‌شود.

کت :

ژاکلین کندی کاملا از قدرت کت‌ها باخبر بود. او در استایل‌های مختلف از کت‌های کوتاه با دامن استفاده می‌کرد و تا زمانی که به‌عنوان بانوی اول بود، تنها به سراغ برندهای آمریکایی نظیر کسینی و Chez Ninon می‌رفت. بعدها در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ شاهد پوشیدن کت‌های بلند کمری نیز در استایل او هستیم.

ست‌کردن مادر و فرزندی

در سال‌های اخیر ما با ترند ست‌کردن لباس مادر و کودک برخورد داشته‌ایم اما جالب است که بدانید جکی کندی جزو اولین شروع‌کنندگان این ترند بوده است. لباس فرزندان او جان و کارولین طوری انتخاب می‌شد که به‌نوعی کامل‌کننده لباس مادر بود.

استایل مونوکروم :

جکی قدرت یک استایل مونوکروم را به‌خوبی درک کرده بود و در میان همه‌ رنگ‌ها انتخاب او در بیشتر مواقع یکدست سفید بود.
همه‌ استایل‌های جکی پس از این همه سال همچنان تازه و مد روز به نظر می‌رسند و شاید به همین دلیل او منبع الهام افراد دیگری همچون کیت میدلتون، امل کلونی، آنجلینا جولی و جنیفر لوپز بوده است.

جستجو در کمد ژاکلین کندی
تکه‌های کمد جکی را به چند گروه مشخص می‌توان تقسیم کرد: دامن‌های کلوش به اصطلاح A-line؛ دستکش‌های سه ربع و کوتاه‌تر که عموما با یک دست کت‌ودامن ست برای مراسم روزانه پوشیده می‌شدند؛ کفش و کلاه و اکسسوار که عمدتا به‌طور اختصاصی طراحی و یا از برندخاصی خریداری می‌شد (هرچند که در زمینه کلاه‌های پیل باکس هالستون بود که طراحی را به عهده داشت)؛ در مراسم شبانه که رسمی‌تر برگزار می‌شد، دامن‌های تا زیر زانو و یا کاملا بلند با همان سبک طراحی اما با استفاده از پارچه‌های گران‌قیمت و گاهی همراه شیفون منجوق‌دوزی و گل‌دوزی شده.
کسینی در طول این مدت برای بانوی اول بیش از ۳۰۰ لباس طراحی کرد که همه‌ آنها به دست یک کارمند که به‌طور اختصاصی برای دوخت لباس‌های بانوی اول آموزش دیده بود و با استفاده از بهترین جنس پارچه کتانی، پشمی، ساتن و ابریشم شنتون آماده می‌شد. البته کسینی تنها طراح جکی محسوب نمی‌شد؛ او در موقعیت‌های مختلف به طراحان دیگر هم سفارش کار می‌داد.