خرید آنلاین و حضوری امکان ارسال به سرار کشور
اوت كوتور

اوت كوتور

اوت كوتور چيست ؟

اوت کوتور (به فرانسوی: (Haute couture) (با تلفظ اوت کوتوغ) عبارتی فرانسوی به معنای «دوزندگی بالا» یا «دوخت در سطح بالا» یا «فشن سطح بالا» است و به خلق و ایجاد پوشاک و لباس‌های انحصاری و سفارشی در صنعت طراحی مد اطلاق می‌گردد.

اوت کوتور همان مُد سطح بالا و درجه یک است که پوشاک آن از ابتدا تا انتها با دست و با پارچه‌های مرغوب و با کیفیت بالا و گران‌قیمت که اغلب پارچه‌هایی غیرمعمولی هستند و با دقت بسیار زیاد در جزئیات و توسط دوزندگان مجرب و توانا دوخته می‌شوند؛ این کار وقت‌گیر است و مستلزم تکنیک‌های دوخت و دوز دستی ویژه‌ای است.

کلمه «کوتور» در زبان فرانسه به معنای «دوزندگی یا دوخت و دوز» است ولی ممکن است به فشن، خیاطی یا سوزن‌دوزی نیز تعبیر شود و همچنین به عنوان مخفف کلمه «اوت کوتور» بکار می‌رود. کلمه «اوت» در زبان فرانسه به معنای «بالا» است. لباسی که اوت کوتور است اغلب مختص یک مشتری و مطابق با اندازه‌های او دوخته می‌شود.

با توجه به اینکه زمان، هزینه و مهارت برای هر لباس اوت کوتور صرف می‌شود، لباس‌های اوت کوتور برچسب قیمت ندارند و البته در این سطح از دوزندگی قیمت اهمیتی برای مشتری ندارد.

واژه “اوت کوتور” یا “دوخت سفارشی” در اصل به آثار چارلز فردریک ورث که در نیمه قرن نوزدهم میلادی در پاریس تولید می‌شد اطلاق می‌شود. در دوران مدرن فرانسه، اوت کوتور نام محفوظی است که فقط شرکت‌هایی که دارای استانداردهای تعریف شده‌ای هستند می‌توانند از آن استفاده کنند؛

ولی این واژه در کل توصیفی از پوشاک را ارائه می‌دهد که در سطح بالای مُد و به صورت سفارشی و دست دوز تهیه می‌شوند، چه در پاریس تهیه شده باشند، چه در پایتخت‌های دیگر مُد مانند لندن، میلان، نیویورک یا توکیو.

در هر صورت این عبارت همچنین به مزون فشن یا طراحان فشنی اطلاق می‌گردد که پوشاک و لباس‌های انحصاری و خاصی خلق می‌کنند و با پوشاک آماده یا ماشینی (به انگلیسی ready-to-wear یا به فرانسه prêt-à-porter) تفاوت دارد.

اوت کوتور از کجا آغاز شد؟
لباس‌های گاها عجیب و غریب و تزئین شده با مرواریدها و سنگ‌های سواروفسکی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. نمایش‌های مد اوت کوتور که سالانه دوبار در فرانسه برگزار می‌شود واقعا چشم‌نواز است. قیمت‌های لباس‌ها به اندازه طراحی شان عجیب و غریب هستند. لباس شبی که قیمتی برابر با یک رولز رویس دارد و بلوزی که قیمتش با آپارتمانی در مادرید برابری می‌کند. این قیمت‌های سرسام آور سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند. با اینکه تعداد کمی از افراد دنیا می‌توانند هزینه این لباس‌ها را پرداخت کنند

همانطور که تولیدکنندگان خودرو از طریق طراحی و تولید ماشین‌های لاکچری و جدید قدرت و تخصص خود را نشان می‌دهند. طراحان مد هم از اوت کوتور برای نمایش خلاقیت و تخصص خود استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند اوت کوتور صرفا به معنای لغوی آن و به معنای دست دوز است. این تعریف تا حدودی درست است ولی این همه چیز در مورد اوت کوتور نیست. چون با توجه به این معنی هر کسی می‌تواند یک لباس شب بدوزد و آن را اوت کوتور بداند. پس تفاوت این لباس‌ها کجاست؟

اوت کوتور به معنای لباس‌هایی است که فرآیند تولید آن از ابتدا تا انتها توسط دست انجام شده و از پارچه‌هایی با کیفیت بالا و گران تهیه شده باشند. این لباس‌ها اکثرا طراحی متفاوتی دارند و در دوخت آن‌ها به کوچکترین جزئیات توجه می‌شود. این لباس‌ها توسط مجرب‌ترین خیاطان دوخته می‌شوند و فرآیند آماده سازی زمانبری دارند.

اتحادیه و قوانین اوت کوتور

یکی از جنبه‌هایی که این قدرت را به رخ ما می‌کشد وجود اتحادیه‌ی اوت‌ کوتور در شهر پاريس است، اتحادیه‌ای که تعیین می‌کند آیا لباس تولید شده توسط یک طراح را می‌توان اوت‌ کوتور دانست یا خیر. البته درهای اتحادیه به روی اعضای جدید همیشه باز است اما این کار نیازمند رعایت اصول خاصی است که از طرف اتحادیه و زیر نظر سازمان صنایع فرانسه تعیین شده‌اند. در واقع این تنها خط‌کشی است که می‌سنجد یک برند اوت‌کوتور است یا تولیدکننده‌ی پوشاک دست‌دوز و گران.

از جمله قواعد تعیین شده توسط اتحادیه: طراحی لباس‌های سفارشی برای مشتریان خاص با بیش از حداقل ۲بار پرو، داشتن یک کارگاه در پاریس با حداقل ۱۵ نیروی متخصص، داشتن بخش تکنیکال با حداقل ۲۰ نیروی متخصص و ارائه‌ی کالکشن در ابتدای هر فصل مد که ۲بار در سال برگزار می‌گردد با حداقل تعداد ۵۰ لباس در هر کالکشن.