خرید آنلاین و حضوری امکان ارسال به سرار کشور
اسطوره ي مد كارل لاگرفلد Carl Lagerfeld’s Fashion

اسطوره ي مد كارل لاگرفلد Carl Lagerfeld’s Fashion

صراحتا می‌شود گفت “کارل لاگرفلد” یکی از مطرح‌ترین و معروف‌ترین چهره‌های مد جهان محسوب می‌شود. او به خاطر خلق طرح‌های جسورانه و خارج از چهارچوب ساختارهای طراحی، از طرف مجله ووگ “توصیف کننده‌ی بی‌نظیر لحظه‌ها” لقب گرفت. به او لقب “قیصر” نیز داده‌اند زیرا از زمانی که مدیریت بزرگترین شرکت‌های دوخت لباس‌های مجلل جهان مانند فندی و شنل را بر عهده گرفت، می‌توان گفت بر جهان مد سیطره دارد.

کارل اتو لاگرفلد، (آلمانی: Karl Otto Lagerfeld،‏ ۱۰ سپتامبر ۱۹۳۳ – ۱۹ فوریه ۲۰۱۹) طراح مد، هنرمند، کارتونیست و عکاس آلمانی بود که در پاریس زندگی و کار می‌کرد.

کارل لاگرفلد در هامبورگ آلمان در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد. اگرچه او تاریخ دقیقی از زمان تولدش را تا سال ۲۰۰۸ فاش نکرده بود اما تحقیقات نشان می‌دهد او متولد ۱۰ سپتامبر ۱۹۳۳ می‌باشد. در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد تولد هفتاد سالگیش را جشن گرفته است. اگرچه همگان تصور می‌کردند او باید هفتاد و پنج سال داشته باشد.

پدر کارل، کریستین، واردکننده‌ی شیر به کشور آلمان بود و از این طریق زندگی‌ای مرفه برای خانواده‌اش فراهم کرده بود. او و خواهرانش در خانه‌ای مجلل بزرگ شدند و به عنوان خانواده‌ای ثروتمند شناخته می‌شدند. مادرش هم اهل هنر بود و ویولون می‌نواخت.

در زمان قدرتمندی هیتلر و نازی‌ها کارل به همراه خانواده‌اش به شهرهای شمالی آلمان مهاجرت کردند. استعداد و علاقه‌ی او به حوزه مد و فشن از همان زمان کودکی مشخص بود. همیشه عکس‌های مجلات و روزنامه‌ها را جدا می‌کرد و نگه می‌داشت. به شدت در انتخاب لباس‌هایش وسواس به خرج می‌داد و در مدرسه از هم‌کلاسی‌هایش به خاطر بی‌توجهی در پوشیدن لباس انتقاد می‌کرد.

کودکی کارل لاگزفلد

هنگامی‌که نوجوان بود به همراه حانواده‌اش دوباره به هامبورگ بازگشت. آن زمان بود که متوجه شد تمام عشق و علاقه‌اش به حوزه مد و فشن است. در ۱۴ سالگی به پاریس مهاجرت کرد. آنجا مشغول یادگیری نقاشی و مطالعه تاریخ شد. او می‌خواست با آگاهی از تاریخ ملت‌ها و آشنایی با فرهنگ و باور جوامع مختلف بتواند سبک جدیدی از طراحی را آغاز کند. او علاقه‌ی فراوانی به مطالعه‌ی کتاب داشت تا آنجا که یک فروشگاه کتاب‌فروشی‌ را در شهر پاریس افتتاح کرد. در کنار این، او علاقه به عکاسی داشت و این زمینه را نیز به صورت تخصصی دنبال می‌کرد.

کارل چندین کتاب درباره‌ی هنر عکاسی به نام خود ثبت کرده است. تا به‌حال چندین نمایشگاه از کارهایش را به نمایش گذاشته و معمولا از استقبال خوبی نیز برخوردار بوده است. همچنین او به ۷ زبان دنیا مسلط به سخن است

وی در اوقات فراغت خود به عکاسی و نقاشی می پردازد و دارای یک کلکسیون عتیقه است و به ۴ زبان زنده دنیا تسلط دارد. لاگرفلد قبل از سفید شدن موهایش اقدام به سفید کردن آنها کرد تا دیگران با مرور زمان متوجه تغییر سن وی نشوند او می گوید من عاشق رنگ موی سفید هستم!

شروع فعالیت حرفه‌ای

. کارل لاگرفلد در سال ۱۹۵۵ و پس از کسب رتبه برتر (در دسته پالتو) در یک مسابقه طراحی، به عنوان دستیار پیر بالمین (Pierre Balmain) استخدام شد. در سال ۱۹۵۸، و پس از سه سال کار در بالمین، او به ژان پاتو (Jean Patou) نقل مکان کرده و در طی پنج سالی که در آنجا فعالیت می‌­کرد، هر سال دو مجموعه مد لباس زنانه طراحی نمود. اولین مجموعه او در یک نمایش دو ساعته در ژوئیه سال ۱۹۵۸ به نمایش گذاشته شد. البته، او در این نمایش از نام رولاند کارل (به جای کارل) استفاده کرد. گرچه خبرنگاران در سال ۱۹۶۲، از او با نام کارل لاگرفلت یا کارل لاگرفلد یاد
می‌­کردند.

در سال ۱۹۶۳، کارل برای موسسه طراحی تیزیانی (Tiziani) شروع به کار کرد. تیزیانی، یک موسسه طراحی لباس رومی بود که در آن سال توسط اوان ریچاردز (Evan Richards) از جکسبوروی تگزاس تاسیس شده بود. لاگرفلد و ریچاردز، اولین مجموعه این موسسه را در سال ۱۹۶۳ و با هم طراحی نمودند.

کارل لاگرفلد در سال ۱۹۵۵ و پس از کسب رتبه برتر (در دسته پالتو) در یک مسابقه طراحی، به عنوان دستیار پیر بالمین (Pierre Balmain) استخدام شد.

لاگرفلد تا سال ۱۹۶۹ در زمینه طراحی لباس با این موسسه همکاری نمود. الیزابت تیلور، یکی از طرفداران محصولات و طراحی­‌های این برند تجاری بود. او از اوان با نام اوان تیزیانی یاد می­‌کرد، و البته که تیزیانی، نام خانوادگی اوان نبود. تیلور در اوت سال ۱۹۶۶ شروع به پوشیدن لباس­‌های این برند نمود. همچنین، جینا لولوبریجیدا (Gina Lollobrigida)، دوریس دوک (Doris Duke)، و مارسلا بورگزه (Marcella Borghese)، در زمانی که لاگرفلد در خط طراحی این موسسه فعالیت می­‌نمود، برخی از مشتریان و طرفداران تیزیانی بودند. او در سال ۱۹۶۹ با گای دوویر (۱۹۹۳-۱۹۲۸) جایگزین شد.

او علاوه بر این برای charles jourdan ،Valentino نیز طراحی هایی انجام می داد. در سن ۲۶ سالگی برای آموزش از پاریس به ایتالیا سفر کرد و پس از ۳ سال به عنوان طراح مشاور برند فندی وارد دنیای مد شد. در سال ۱۹۸۳ با برند مطرح شانل همکاری کرد و در سال ۱۹۹۳ به عنوان طراح رسمی برند شانل انتخاب شد.

تا دهه ۱۹۸۰ کارل لاگرفلد، ستاره معروف دنیای مد بود. او و زندگیش مورد توجه مطبوعات و مجلات مختلف بود و هر روز عکس یا مصاحبه‌ای جدید از او منتشر می‌شد.

ز سال ۱۹۷۲، او در زمینه طراحی خز، لباس و لوازم جانبی شروع به همکاری با خانه مد ایتالیایی فندی (Fendi) نمود.

در سال­‌های دهه ۱۹۸۰، کتاب افسانه هانس کریستین اندرسن با نام “لباس جدید امپراتور”، با نقاشی‌­های لاگرفلد منتشر شد.

او همچنین به شدت از فعالیت طراحان جدید و خلاق از جمله فیلیپ کولبرت (Philip Colbert) حمایت می‌­کرد.

لاگرفلد در ۱۸ ماه دسامبر سال ۲۰۰۶، راه اندازی یک مجموعه لباس جدید برای مردان و زنان را به نام کی کارل لاگرفلد (K Karl Lagerfeld) اعلام کرد. این مجموعه، از تیشرت‌­های تقریبا چسبان و طیف گسترده‌­ای از شلوار­های جین تشکیل شده بود.

پیوستن به شنل و دمیدن روحی تازه در کمپانی

در سال ۱۹۸۳ کارل لاگرفلد به کمپانی شنل پیوست. دقیقا ۱۰ سال بعد از مرگ کوکو شنل، بانوی بی‌نظیر دنیای مد و خالق کمپانی شنل، کارل با طرح‌هایش جان تازه‌ای به این برند هدیه داد.

او در سال ۱۹۸۴ برند خود با نام “کارل لاگرفلد” را ثبت گرد و آن را بازتابی از افکار جنسی در طراحی نامید. کمپانی او با تولید لباس و عطر شروع به فعالیت کرد.

سال ۲۰۱۱، سالی بسیار شلوغ برای کارل بود. در همان سال او قراردادی با یک شرکت تولید چینی و بلور سوئدی امضا کرد که به عنوان طراح ظروف در آن کمپانی فعالیت کند. همچنین او با فروشگاه زنجیره‌ای macy’s همکاری‌اش را آغاز کرد. او معتقد بود macy’s تنها فروشگاه پوشاک در آمریکا می‌باشد که هر کس با هر بودجه‌ای می‌تواند بدون اتلاف هزینه از آن خرید کند.

مهمترین اتفاق سال ۲۰۱۱ برای او کسب جایزه بهترین طراح، عکاس و فیلم‌ساز از جشنواره گلدن پارک بود.

او با بستن قرارداد با شركت‌هاي مهم بين‌المللي، در سراسر دوران حرفه خود، شايد پيچيده‌ترين رزومه‌ی كاری را نسبت به ديگر طراحان داشته باشد. او همچنين در آماده‌كردن هنرمندان برجسته و پيشتاز، نقش مهمي داشته است.

تصمیم بزرگ کارل لاگرفلد!

او در سال ۲۰۰۰ به دلیل اضافه وزن نمی توانست لباس هایی که دوست دارد را بپوشد بنابراین تصمیم گرفت وزن خود را کاهش دهد و توانست در مدت ۱۳ ماه ۴۲ کیلو وزن کم کند !
کارل لاگرفلد یکی از معروف‌ترین چهره‌ها در اراده برای کاهش وزن است. او موفق شد با رعایت رژیم غذایی تماما بر پایه‌ی خوردن ماهی تن و قزل‌آلا و انجام ورزش روزانه به‌طور منظم، ۴۰ کیلوگرم وزن کم کند. او کتابی درباره‌ی جزئیات کاهش وزنش نوشته است به نام “رژیم کارل لاگرفلد”. به گفته‌ی او فشن سالم‌ترین انگیزه برای کاهش وزن است. همچنین او در کتابش اقرار کرده است که: رژیم داشتن موضوع جذابی که نیست هیچ، بسیار کسل‌کننده می‌باشد.

در سال ۲۰۰۷، یک فیلم مستند بلند در مورد این طراح با نام محرمانه لاگرفلد (Lagerfeld Confidential)، توسط Vogue ساخته شد.او در پاریس یک گالری عکاسی دارد .همچنین وی علاقه زیادی به کتاب خواندن دارد.

در ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۰، شورای طراحی لباس موزه‌­ای در موسسه مد فناوری، جایزه­‌ای که منحصرا برای لاگرفلد ایجاد شده بود را در یک ضیافت ناهار در شهر نیویورک به او اعطا نمود.

در سال ۲۰۱۳، او یک فیلم کوتاه با نام روزی روزگاری (Once Upon a Time) را کارگردانی نمود. در این فیلم، کایرا نایتلی در نقش کوکو شنل (Coco Chanel) و کلوتیلد هسمه (Clotilde Hesme) در نقش عمه او، آدرین شانل ایفای نقش می­‌کردند.

كارل و تكنولوژي !
کارل در مصاحبه‌ای گفته است به هیچ عنوان علاقه‌‌مند به استفاده از تکنولوژی نیست و حتی تلفن‌همراه هم ندارد. همچنان کتاب می‌خرد و دوست ندارد در کامپیوتر مطالعه کند. برای نگارش مطالب از کاغذ و قلم استفاده می‌کند، برای خودش یادداشت می‌گذارد و دلش نمی‌خواهد این حس‌های خوب را از خودش بگیرد.

او هم‌اکنون در پاریس زندگی می‌کند و مدیر اجرایی بخش طراحی لباس شنل است. او در جهان با استایل یونیفرم معروفش یعنی با موهای سفید از پشت بسته شده و عینک آفتابی مشکی، پیراهن سفید با یقه‌های بلند شناخته می‌شود. شاید بسیاری اسم او را ندانند ولی ظاهر خاصش آشنای همگان است.

استایل خاص کارل لاگرفلد

درگذشت اين اسطوره :

کارل لاگرفلد، روز سه‌شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ پس از مدت‌ها بیماری، در سن ۸۵ سالگی، در خانه خود در شهر پاریس درگذشت.