خرید آنلاین و حضوری امکان ارسال به سرار کشور
استايل وينتيج Vintage Style

استايل وينتيج Vintage Style

در باره این سبک می توان گفت که لایه ها و بافت های فراوانی در گذشته دارد و به نوعی نوستالژی می باشد.

لباس‌یقه دار، عینک‌های طبی گرد، کلاه، دستمال سر و هدبند از نمادهای بارز این استایل هستند. طرفداران وینتیج استایل به کیف و کفش چرمی از هر مدل و جنس دیگری بیشتر علاقه دارند، کفشهای سبک آکسفورد در دو شکل تخت و پاشنه دار و کفش‌های تخت با پاپیون‌ها و دیگر تزئینات از مدل‌های مورد علاقه آن‌هاست. جالب است بدانید که جواهرات سبک وینتیج هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند و با بسیاری از استایل‌های دیگر هم استفاده می‌شوند و بعضی‌از آن‌ها بارها در دوره‌های مختلف دوباره ساخته می‌شوند.

بهترین توصیف برای این سبک راحتی خاطره‌انگیز است، حس خوب پوشیدن لباسی که روزی مادرتان پوشیده و یا گردنبندی که هر روز بر گردن مادربزرگتان آویخته می‌شده، استایل وینتیج را باید استایل خاطره‌بازها نامید.

اصطلاح وينتيج استايل
بطور کلی به آثار و استایلی گفته می شود که مختص به یک زمان و یا فردی خاص باشد، به عنوان مثال ، بطور خاص یک اثر و یا لباس و … در زمانی به غیر از زمان محبوبیت مطرح شود، وينتيج محسوب می شود.

با توجه به توضیحات بالا حتما تعریفی کلاسیک از این سبک در ذهنتان شکل گرفته، ولی اشتباه می کنید بطور مشخص می توان گفت وينتيج نوعی باز نگری مدرن می باشد که نتیجه نهایی این برگشت به عقب، استایل و محصولی است با المان های پر طرفدار از یاد رفته دنیای مدرن از دیده رفته.

لباس های vintage در واقع از ده هایی بین ۱۹۰۰ تا ۱۹۸۰ میلادی هستند که در آن دوره ها به عنوان ویژگی بارز یا مد روز مطرح بوده اند، اما بین سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰ بیشترین تاثیر را بر شکل گیری این استایل داشت. در آن سالها یعنی حدود سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۵ راحتی و آزادی در طراحی ها بسیار بارز بوده و به همراه آن استایل موی کوتاه و کلاه از عناصر اصلی در آن دوران بوده اند.

اما در دهه ی ۱۹۳۰ لباس های راحت دهه ۱۹۲۰ کمی به سمت زنانه شدن سوق پیدا کردند و پیراهن و دامن در اکثر طرح ها بلند و راسته بود و خلاقیت هایی هم در آستین ها مشاهده میشد.

جنگ جهانی دوم باعث ایجاد خلاقیتی نو و بروزرسانی در وينتيج می شود و دوباره طراحی لباس ها به روال و شکل قبل باز میگردند، دامن های پرچین و پف دار با پارچه های سبک و ایجاد حجم در قسمت های سرشانه یا بازو ها، در آن دوران جواهرات براق و رنگ های شاد و جذاب کمک به سزایی در استایل وینتیج داشت.

خانم ژاکلین کندی ( Jacquline Kennedy ) را میتوان یک ویترین خوب برای این سبک عالی در آن دوران دانست.

به جرات میتوان گفت تلوزیون، سینما و مجلات در اواسط قرن بیستم تاثیری شگرف در این سبک داشتند و در همان دوران هم مجله ای به این نام ( Vingage Life ) هم منتشر میشد، که عمدتا به این سبک از زندگی می پرداخت. از همان زمان های گذشته و تولد این استایل، در طول تاریخ الهام بخش طراحان بوده و این سبک برای خود در دنیای مد احترام فراوانی بدست آورده است. از طراحان مطرحی که از این استایل در طراح هاشان الهام میگرفتند، آقای ایو سن لورن، کریستین دیور، پییر بالمین و دیگر طراحان مطرح دنیا.

اگر شما هم علاقه مند شدید به سبک وينتيج استايل به یک نکته توجه کنید که در این استایل سعی کنید از یک دهه برای طراحی های خود استفاده نکنید به عنوان مثال اگر فقط از سبک ۱۹۲۰ استفاده کنید در نهایت یک استایل ۱۹۲۰ دارید نه vintage.

سبک لباس‌های محبوب در دوره‌های زمانی مختلف
در ادامه، به بررسی دوره‌های زمانی مختلف و سبک لباس محبوب آنها می‌پردازیم:
دهه ۱۹۰۰ به لباس‌ها و دامن‌های توری، پیراهن‌های کمر باریک و تنگ، و بالاتنه یقه‌دار معروف بود.
دهه ۱۹۱۰ به کت‌های بلند و تنگ زنانه و بوت‌هایی که بند توری داشتند معروف بود.
دهه ۱۹۲۰ به زیرپیراهنی و لباس‌های ابریشمی زنانه با منجوق‌دوزی‌های زیبا و خیره کننده معروف بود.
دهه ۱۹۳۰ به کلاه‌های زنانه بسیار بزرگ و یقه‌های خزدار معروف بود.
دهه ۱۹۴۰ به شلوارهای مدل سیگاری، ژاکت‌های کشبافت پشمی و رنگی، و بالاتنه یقه بلند معروف بود.
دهه ۱۹۵۰ به دامن‌های دایره‌ای و پشمالو، کت‌های چرمی و پیراهن‌های تنگ و استرچ بلند (از گردن تا سر زانو) معروف بود.
دهه ۱۹۶۰ به شلوار جین پاچه گشاد، تیشرت‌های طرحدار شلوغ معروف بود.
دهه ۱۹۷۰ به ترکیب شلوار جین با لباس‌های رنگ روشن، کت و شلوار ست و گرمکن پا معروف بود.
دهه ۱۹۸۰ به رنگ‌های نئون، اِپُل لباس، بالا تنه توری یا ریش‌ریش، و ترکیب شلوار لگ با تونیک معروف بود.

استایل وینتیج را با استایل مدرن ترکیب کنید
تعداد کمی از افراد وجود دارند که با یک استایل تمام وینتیج، زیبا و شیک دیده می‌شوند. بهتر است برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید و همچنین، دیگران فکر نکنند برای مراسمی خاص لباس پوشیده‌اید، ۵۰/۵۰ از لباس‌های قدیمی و مدرن استفاده کنید. با ترکیب این دو استایل، حتما به نتیجه دلخواهتان می‌رسید. راحت‌ترین راه این است که مثلا اگر یک تیشرت مدل قدیمی انتخاب کرده‌اید، آن را با یک شلوار جین جذب یا یک مدل شلوار مدرن دیگر ست کنید. یا باالعکس، اگر یک شلوار مدل قدیمی انتخاب کرده‌اید، آن را با یک بالا تنه (بلوز یا کت) مدرن و ترند ست کنید.

بدین ترتیب، تعادل در استایل شما برقرار می‌شود. حتی می‌توانید برای اینکه لباس‌هایتان را به لباس مدرن تبدیل کنید، از اکسسوری‌های امروزی و مدل موی ترند استفاده کنید. یادتان باشد برای داشتن استایل وینتیج لازم نیست حتما لباس مدل قدیمی انتخاب کنید. عجله نکنید. می‌توانید از چیزهای کوچک‌تر شروع کنید؛ مثلا شال گردن یا جواهرات مدل قدیمی را با لباس‌های مدرن ست کنید.

لباس‌های جدید و طراحی الهام گرفته شده از دوران قدیم
بسیاری از مغازه‌ها و برندهای گوناگون، با الهام گرفتن از سبک لباس‌های وینتیج، لباس‌های مدرن و زیبا طراحی می‌کنند. البته معمولا جنس این لباس‌های اصلا با طبیعت سازگار نیست. (مثلا پلاستیک در آنها به کار برده شده.) این لباس‌ها نسبت به لباس‌های قدیمی کمد شما مزیت‌هایی دارند؛ جدید هستند، اما به سبک قدیمی طراحی شده‌اند.

سعی کنید از کلاه یا دستمال گردن سبک قدیمی هم استفاده کنید
اگر هنوز برای پوشیدن لباس‌های سبک قدیمی آماده نیستید، می‌توانید از چیزهای کوچک‌تر استفاده کنید. مثلا یک لباس کاملا مدرن را با یک دستمال گردن یا کلاه سبک وینتیج ست کنید. کلاه‌های لبه‌دار و توربان امسال بسیار مد شده‌اند.
همچنین، می‌توانید از یک دستمال گردن حریر دور گردن یا دور سرتان استفاده کنید. فقط زمانی که این‌ها را می‌خرید، حواستان را جمع کنید که جنس و کیفیت خوبی داشته باشند و کهنه نباشند. چون به راحتی نمی‌توانید آنها تعمیر کنید.

و چند نمونه از تركيب وينتيج در دوره امروز