خرید آنلاین و حضوری امکان ارسال به سرار کشور
مراسم مت گالا Matt Gala’s ceremony 2019

مراسم مت گالا Matt Gala’s ceremony 2019

تاریخچه‌‌ی مت گالا :

مراسم مت گالا هر ساله در موزه‌ی هنر متروپولیتن نیویورک برگزار می شود و مهم‌ترین ایونت فشن سال به شمار می‌رود. مت گالا برای بار اول در سال ۱۹۴۸ توسط یک پابلیسیت به نام الینور لمبرت جهت تشویق طبقه مرفه نیویورک برای جمع‌آوری اعانه برای انستیتو طراحی لباس برگزار شد.

در واقع مت گالا یا مت بال یک مراسم جمع آوری کمک‌های مالی به نفع موزه هنر متروپلیتن است. موسسه لباس (costume) متروپولیتن نیویورک به اختصار MET با داشتن حدود ۴۵ هزار اثر از قرن هفدهم تا به امروز، مجموعه عظیمی از آثار مربوط مُد و لباس را در اختیار دارد. این موسسه سال ۱۹۴۵با هدف جمع‌آوری و حفظ لباس‌های تاریخی تاسیس شد، اما امروز به قول اَندرو بولتون برگزارکننده نمایشگاه‌های این موزه، موسسه دیگر نه تنها لباس‌های تاریخی بلکه لباس‌های متفاوت از مجموعه‌های طراحان لباس از گذشته تا امروز را نیز جمع‌آوری می‌کند و امروز موسسه لباس موزه متروپولیتن بیشتر یک موسسه مُد است تا صرفا موزه‌ای برای لباس‌های تاریخی.

امروزه چهره‌های شناخته شده در زمینه‌های مختلف از دنیای مد و فشن گرفته تا ستاره‌های هالیوودی که در عرصه‌ی فیلم و موسیقی فعالیت می‌کنند جهت رونمایی از آخرین نمایشگاه انستیتو طراحی لباس در این مراسم شرکت می‌کنند. تمرکز اصلی مراسم مت گالا روی تم نمایشگاه جدید است. در سال های گذشته شاهد تم‌های مختلف نظیر Manus x Machina (فشن در عصر تکنولوژی) و China: Through the Looking Glass (چین؛ از ماورای آینه) بودیم.

زمان و مکان مراسم مت‌گالا :

طبق زمان‌بندی مشخص‌شده، مت‌گالا امسال در ۶ ماه می که اولین دوشنبه ماه میباشد، که برگزار شد. فرش قرمز این مراسم از ساعت ۷ بعد‌از‌ظهر به وقت محلی شروع شد.
مت‌گالا در موزه هنری متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود. مهمانان در ابتدا به فرش قرمز قدم می‌گذارند و بعد از آن تا قبل از صرف شام می‌توانند از نمایشگاه آثار هنری موزه دیدن کنند.

تم مت‌گالا :

هر ساله ۶ ماه قبل از تاریخ برگزاری مراسم، تم مشخصی از طرف موسسه طراحی لباس انتخاب و اعلام می‌شود. تم مت گالا ۲۰۱۹ نیز “camp: notes on fashion” (اردوگاه هنر اغراق‌: یادداشت‌هایی بر فشن) است. در حقیقت بر اساس تم انتخاب‌شده، مهمانان لباس خود را برای فرش قرمز مراسم آماده می‌کنند. از سال ۱۹۹۵ مراسم مت‌گالا به مدیریت سردبیر مجله ووگ ” آنا وینتور” برگزار می‌شود و البته هر ساله به انتخاب وینتور میزبان‌های خاصی نیز او را در برگزاری حمایت می‌کنند؛ مثلا در سال‌های پیش امل کلونی، دوناتلا ورساچه و ریحانا میزبان‌های هفتادمین سالگرد مراسم مت‌گالا بودند و میزبانی مت‌گالا ۲۰۱۹ را نیز لیدی گاگا، الکساندره میکله، هری استایل و سرنا ویلیامز به عهده داشتند.

معرفی تم مت‌گالا :

تم معرفی‌شده برای مت‌گالای ۲۰۱۹ که در بالا نیز اشاره شد، camp: notes on fashion
(اردوگاه هنر اغراق‌: یادداشت‌هایی بر فشن) است که بر اساس گفته‌های اندرو بولتون مدیر موزه موسسه لباس، این تم الهام‌گرفته از مقاله معروف سوزان سونتاگ به نام “notes on camp” می‌باشد که در سال ۱۹۶۴ نوشته شده است. به گفته بولتون باورهایی که نویسنده در این مقاله از مکتب کمپ بازگو کرده است، به‌شدت با شرایط و فضای فرهنگی و سیاسی جامعه کنونی ما مطابقت دارد. به عبارتی باعث به‌وجودآمدن رزونانس فرهنگی شده است.
از نظر نویسنده، کمپ، عشق به غیر‌طبیعی‌هاست؛ به هنر اغراق‌شده و یا حتی مصنوعی. از طرف دیگر نویسنده در این مقاله سعی دارد به بستر جنسیتی جامعه اشاره کند؛ به باور‌هایی که از زن و مرد وجود دارد. او تلاش می‌کند به مخاطب بفهماند جنسیت آن چیزی نیست که از زمان تولد برای هر کس انتخاب می‌شود بلکه هرکس در گذر زمان با درکی که از خود پیدا می‌کند، می‌تواند جنسیتش را برگزیند و یا حتی بدون جنسیت بماند. او در آن زمان به مسئله هم‌جنسگرایی اشاره می‌کند. قطعا همه طرفداران مکتب کمپ هم‌جنسگرا نیستند ولی پیشگامان این مکتب هم‌جنسگرایان بوده‌اند.
ولی مفهوم کمپ را اگر در فشن بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم این‌گونه تعریف کنیم: هنری اغراق‌شده از قراردادن آنچه مربوط به گذشته است، در کنار چیزی که مدرن و معاصر است. این هنر اغراق‌شده جدی است در کنار اینکه خنده‌دار هم است، زیباست در کنار اینکه هم زشت است و هزاران مفهوم متناقض و اغراق‌شده دیگر.

کمپ و رزونانس فرهنگی :

مفهوم رزونانس در فیزیک به زبان ساده این‌گونه است: در دریا وقتی دو موج به یکدیگر می‌رسند، با یکدیگر برخورد می‌کنند و موج بزرگتری را به وجود می‌آورند که قدرت بیشتری دارد. حال این موضوع در فضای فرهنگی و سیاسی جامعه نیز یکسان است. اگر محتوای مقاله یا کتابی با نیازهای یک جامعه همسو باشد، با قدرت و شدت بیشتری می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. حال اگر در هنر، طراحی انجام شود که با خواسته و باورهای فعلی آن جامعه همسو باشد، می‌تواند مفهوم غنی از رزونانس فرهنگی را بسازد.

مهمانان با چه استایلی در مراسم حاضر می‌شوند؟

‌هر ساله مهمانان که سلبریتی‌ها از مهمترین آنها هستند، با توجه به تم مراسم، تصمیم به انتخاب طرح برای استایلشان می‌گیرند. البته ماه‌ها این تصمیم از برندهای مختلف و سلبریتی‌ها زمان می‌برد. برندهای لباس و زیورآلات، سلبریتی خاصی را برای آنکه سفیر آن برند در مراسم باشد، انتخاب می‌کنند. آنها با توجه به تم مراسم لباس‌های متفاوتی را طراحی می‌کنند که با مشورت و موافقت طرفین، بهترین آنها آماده می‌شود.

در مت‌گالا امسال با تم انتخاب‌شده (اردوگاه هنر اغراق‌: یادداشت‌هایی بر فشن) قطعا باید آماده دیدن لباس‌های عجیبی در مراسم باشیم. میزبان‌های مراسم از گوچی که حامی مالی مراسم است تا ولنتینو و شیاپرلی خود برندهایی هستند که به‌خوبی با استایل کمپ آشنایی دارند. لیدی گاگا نیز از خوانندگان پاپ طرفداراستایل کمپ به حساب می‌آید. الکساندره میکله، مدیر هنری برند گوچی هم معتقد است کمپ، طبیعت هستی اوست. مهم‌تر از همه شخص آنا وینتور است که خودش یکی از نمادهای استایل کمپ به شمار می‌آید.

استایل میزبانان مراسم :

آنا وینتور

آنا وینتور سردبیر مجله ووگ که حدود ۲۰ سال است مدیریت مراسم مت گالا را نیز به عهده دارد، در مراسم مت گالا ۲۰۱۹ با لباس صورتی گل‌دار به‌همراه شنلی کوتاه از پر حضور یافت. او به‌همراه دخترش که لباسی از الکساندر مک کوئین به تن داشت، در ورود به فرش قرمز همراهی شد. طراحی و دوخت لباس آنا وینتور را برند شنل به عهده داشت که به گفته او دقیقا مطابق با ویژگی‌های مفهموم کمپ (هنر اغراق) طراحی شده است. او اضافه کرد به گفته سوزان سونتاک، کمپ همچون زنی است با ۳ میلیون ویژگی در هنگام راه‌رفتن.

لیدی گاگا :

لیدی گاگا که امسال برنده اسکار موسیقی و گرمی شده است، یکی از میزبانان مراسم مت گالا ۲۰۱۹ است. او با لباسی هماهنگ با تم مراسم در فرش قرمز حاضر شد. لباس او طراحی brandon maxwell است که لباس مراسم اسکار او را نیز طراحی کرده بود. لباس او از ۴ لایه تشکیل شده بود و به جرات یکی از جذاب‌ترین لباس‌های مراسم بود. لایه اول، لباس صورتی بسیار بزرگ و پفی و حجیم بود که در ابعاد لباس مفهوم کمپ را می‌دیدیم. لایه دوم لباس مشکی با یقه کج بود و کلاشی شبیه به تلفن همراه به دست او بود.

الساندرو میکله و هری استایلز :

الساندرو میکله (مدیر هنری گوچی) و هری استایلز که دیگر میزبانان مراسم بودند، با لباس‌هایی از برند گوچی در مراسم حضور یافتند. لباس هری استایلز که سرهمی مشکی رنگ بود، الهام‌گرفته از لویی چهاردهم یعنی یکی از افراد تاثیرگذار در استایل کمپ بوده است. او که از لاک برای ناخن‌هایش استفاده کرد بود، در توضیح گفت: “استایل کمپ یعنی بدون ترس از قضاوت‌شدن و با آزادی لباس پوشیدن.”

جی‌جی حدید :

جی‌جی حدید که برای سال ششم در مراسم مت گالا شرکت می‌کرد، امسال با لباسی از برند مایکل کورس پا به فرش قرمز گذاشت. می‌توان جی‌جی را ملکه سرزمین یخ‌ها لقب داد. لباس او تماما از پارچه‌ای به رنگ سفید و نقره‌ای و طلایی بود. او از همان پارچه کلاهی هم به سر گذاشته بود.

کاردی بی :

کاردی بی هم به سراغ یک پیراهن بسیار جالب از تام براون رفته بود. تام براون هم از طراحان بسیار خلاق دنیای مد و هم استاد لباس‌های جذاب و گاهی هم غیرمنتظره است. طول دنباله این لباس سه متر بود و از سی هزار پر در آن استفاده شده بود. ۳۵ نفر مجموعا ۲۰۰۰ ساعت کار کردند تا چنین نتیجه‌ای حاصل شد.

جرد لتو :

جرد لتو نیز با لباسی از برند گوچی در مت گالا ۲۰۱۹ حاضر شد. او که با مجسمه‌ای از سرش پا به فرش قرمز گذاشت، باعث تعجب همگان شد. البته این مجسمه‌های سر نمادین که برگرفته از استایل کمپ هستند، برای اولین بار در شوی لباس پاییز و زمستان گوچی نیز دیده شده بودند.