خرید آنلاین و حضوری امکان ارسال به سرار کشور
زندگی نامه CoCo Chanel

زندگی نامه CoCo Chanel

گابریل بونور شانل
‎ملقب به «کوکو شانل» طراح مد و تاجر فرانسوی بنیان گذار برند پرآوازه ی شانل بود. برندی که هنوز هم یکی از قدرتمندترین نام های تجاری این عرصه به شمار می رود.
‎کوکو شانل در ۱۹ آگوست ۱۸۸۳ در منطقه ی سامیور فرانسه به دنیا آمد و برای طراحی های منحصر به فردش آوازه ی جهانی پیدا کرد. شانل کودکی خود را در پرورشگاه شروع کرد و همانجا نیز دوخت و دوز را فراگرفت. قبل از افتتاح اولین فروشگاه لباس خود در سال ۱۹۱۰، پیشینه ی کوتاهی از خوانندگی را در کارنامه ی خود به ثبت رسانید. در دهه ی ۱۹۲۰ اولین عطر (غلظت بالا) و لباس برند شال را عرضه کرد. لباس های ساخت شانل بر این اصل استوار بود که بهترین تطبیق را با خانم ها داشته باشد. وی در ۱۰ ژانویه ۱۹۷۱ درگذشت.
‎برخلاف شهرت ستاره گونه ی شانل، دوران نوجوانی وی به خوبی پیش نرفت. پس از مرگ مادر، پدر دستفروشش گابریل را به یتیم خانه سپرد و همانجا بود که توسط راهبه ها هنر بافتن و خیاطی را فراگرفت. در فراز و نشیب زندگی شانل، خوانندگی نیز رنگ روشنی دارد. او قبل از ورود به عرصه ی طراحی لباس به عنوان خواننده در کلاب شهرهای های ویشی و مولن فرانسه مشغول فعالیت بود. جایی که لقب کوکو (Coco) را به وی اعطا کرده بودند و هنوز هم به همین لقب خطاب می شود. برخی می گویند این لقب برگرفته از یکی از آهنگ های شانل بوده است. اما خود شانل ادعا کرده است که این لقب کوتاه شده ی «cocotte» به معنای «زن تمام عیار» در فرانسوی است.

زندگی حرفه ای کوکو شانل
در ٢٠ سالگی پیشنهاد اتیِن بالسان (Etienne Balsan) را مبنی بر تأسیس یک کارگاه کلاه دوزی قبول کرد. چندی نگذشت که شانل همکار جدید و البته ثروتمندتری به نام آرتور کپل (Arthur Capel) پیدا کرد. هردوی این افراد نقش به سزایی در شروع اولیه و سرمایه گذاری روی هنر شانل ایفا کردند. شانل اولین فروشگاه خود را سال ۱۹۱۰ در منطقه ی «رو کابون» پاریس افتتاح کرد و به فروش کلاه مشغول شد. سپس وی شروع به تأسیس فروشگاه های بعدی خود در کمیون (تقسیمات کشور فرانسه مشابه بخش در ایران) دوویل و شهر بیاریتز نمود و فعالیت در عرصه ی لباس را شروع کرد
اولین موفقیت او با لباسی شروع شد که در یک روز سرد بافته شد. وقتی تعداد زیادی از مردم از وی در خصوص لباس زیبایی که بر تن داشت سؤال کردند، شانل به این نتیجه رسید که برای آنها نیز این لباس را بدوزد.

تاثیرات کوکو شانل بر مد جهان

کوکو شانل با لباس هایی پا به عرصه ی مد گذاشت که هنوز هم آوازه ی آن ها در سراسر جهان به گوش می رسد. یکی از تاثیر هایی که شانل بر عرصه ی مد آن زمان وارد ساخت پیراهن کوتاه مشکی (Little black dress) بود. شانل با الهام گرفتن از رنگ مشکی، به همگی ثابت کرد که چگونه می توان با رنگی که برای مراسم ختم مورد استفاده قرار می گیرد، طرحی باشکوه بنیان نهاد. بلوز و دامن و به خصوص پیراهن کوتاه مشکی وی به محض عرضه، همه گیر شدند. این طرح ناب، از اولین قدم های انقلابی در متفاوت شدن ظاهر مجلل زنان به شمار می رود. امروزه، پیراهن های مشکی الهام گرفته از طرح اولیه شانل به راحتی در دسترس مردم قرار دارند
یکی از مهمترین خصوصیات لباس های شانل در طراحی ساده و عنصر زنانگی بالای آن هاست. شاید به سختی بتوان یک لباس یا هر چیز دیگری را در عین سادگی مجلل و باشکوه نشان داد. اما شانل به خوبی از پس این مهم برآمد. لوازم جانبی مد و زیورآلات شانل هم در کنار لباس های او از محبوبیت بالایی برخوردار بود که رشته های گردنبند مروارید، یکی از شاخص ترین آنها به شمار می رفت. رشته های مروارید الهام گرفته از طرح بنیادین شانل، همچنان جایگاه خاصی در دسته بندی اکسسوری مد دارد

کت و دامن پیشگام
کت و دامن هایی که امروزه در فروشگاه ها می بینیم، شاید به نظر ما لباسی معمولی برسند. اما در دوران شانل ابتکاری انقلابی به حساب می آیند. در دورانی که زنان به پوشیدن دامن های بزرگ و پف دار عادت داشتند، این نوع لباس تهیه شده از پارچه فاستونی، با دامن کوتاه و بالاتنه ی بدون یقه تزئین شده با نوار و دکمه‌های طلایی، جیب‌های وصله شده و یک زنجیر طلایی که در حاشیه دوخته شده بود و از شانه‌ها آویزان بود؛ به نشانه و نماد نسل جدید بدل شد. یکی از معروف ترین لوازم جانبی شانل نیز رشته های مروارید وی بودند. طراحی وی انقلابی در صنعت مد آن زمان به وجود آورد و با شاخصه های وام گرفته از مد مردانه و به چالش کشیدن محدودیت های آن زمان در دل بیشتر اقشار جامعه جای خود را باز کرد. به کمک سبک طراحی وی، خانم ها از کرست های تنگ و عذاب آور آن زمان رها شدند و سبکی نو را امتحان کردند.

پس از مرگ شانل در سال ۱۹۷۱، چند نفر از معاونین و دستیاران او برای شعبه‌های «آماده پوشیدن» و خیاطی زنانه سطح بالای او طراحی کردند، تا اینکه کارل لگرفلد (متولد ۱۹۳۸) در سال ۱۹۸۳ مسئولیت طراحی بخش خیاطی زنانه سطح بالا و در سال ۱۹۸۴ بخش «آماده پوشیدن» این سالن را برعهده گرفت.

لگرفلد مانند مجموعه‌های زمان بازگشت شانل، به طرح‌های پیشین نگاه کرد. در طرح‌های او جزئیات منحصر به مارک شانل از قبیل پارچه‌های فاستونی و راه راه مردانه، رنگ‌ها، زنجیرهای طلایی و چرم‌های کوک خورده ترکیب شده‌است و بر روی آن علامت CC دیده می‌شد.

در مجموعه‌های بعدی، لگرفلد گستاخ‌تر شد و برخی از مدل‌ها و ظاهرهای زنانه دهه ۱۹۶۰ شانل را بازسازی کرد. با توجه به اینکه پارچه کش باف محبوب شانل، در قرن بیستم به عنوان لباس زیر مردانه استفاده می‌شد، او حتی از تی شرت‌های مردانه نیز در طرح‌های خود استفاده کرد. با این وجود، توانایی لگرفلد در استخراج مستمر از بایگانی شانل، اهمیت سهم کوکو شانل در فشن زنان قرن بیستم را تصدیق می‌کند.