خرید آنلاین و حضوری امکان ارسال به سرار کشور
انواع دامن و تاثير آن بر بدن

انواع دامن و تاثير آن بر بدن

دامن به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین آیتم‌های کمد زنان، استایل خانم‌ها را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ظرافت و لطافت زنانه را به‌خوبی نمایان می‌کند.

داممن گونه‌ای پوشاک است که از کمر تا زانو یا بالای آن و گاه تا مچ پا را می پوشاند. امروز دامن بیشتر پوشاکی زنانه به شمار می‌رود، گرچه هنوز بخشی از پوشاک سنتی و آیینی رایج در میان برخی از مردان نیز هست.

دامن‌ها بر اساس قد از بسیار بلند تا بسیار کوتاه عبارتند از: دامن ماکسی، دامن میدی یا متوسط، دامن کوتاه و مینی ژوپ. شکل دامن نیز می‌تواند چین‌دار، کلوش، راسته، دامن ترک (مانند شش تَرک) باشد. دامن‌ها ممکن است از جنس نخ پنبه یا کتان یا حریر یا ساتن و … باشند. برخی دامن‌ها هم پلیسه هستند.

برخی اوقات دامن را به همراه کت و گاهی به همراه بلوز می‌پوشند.

دامن راسته :

دامن راسته، ساده‌ترین فرم دامن است که به آن Basic Skirt هم می‌گویند. معمولا در کلاس‌های خیاطی اولین الگویی که آموزش می‌دهند، دامن راسته است. ارتفاع دامن راسته متغیر و سلیقه‌ای است اما اغلب در اندازه روی زانو دوخته می‌شود. به غیر از افرادی که باسن و ران چاق دارند، این دامن برای همه مناسب است. بسته به نوع پارچه و بلندی دامن راسته، می‌توان آن را در موقعیت‌های رسمی، کژوال و مهمانی پوشید.

دامن A line :

سیلوئت کلی این دامن شبیه حرف A است. معمولا در سه ارتفاع روی زانو، میدی، ماکسی و بسته به نوع پارچه و بقیه آیتم‌های استایل برای موقعیت کژوال و رسمی استفاده می‌شود. دامن A لاین برای اندام‌های ساعت شنی، مثلث برعکس، مستطیل لاغر و سیب مناسب و برای اندام مستطیل درشت و دختران ریزنقش و کوتاه نامناسب است. این مدل دامن از پارچه‌های مختلفی مثل نخ، لینن، گیپور، پشم و… دوخته می‌شود.

دامن Bell Shaped :

این دامن سیلوئتی شبیه به زنگ و زنگوله دارد و به پایین تنه حجم زیادی اضافه می‌کند. معمولا در دو ارتفاع روی زانو و زیر زانو استفاده می‌شود. برای اندام‌های متناسب و اندام ورزشکاری یا مثلث برعکس مناسب و برای اندام‌هایی که در پایین‌تنه چاق هستند، نامناسب است. دامن زنگوله‌ای یکی از انواع دامن است که اغلب در استایل‌های رسمی و مهمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این دامن با پارچه‌های ساتن و ابریشم دوخته شود، جلوه بهتری خواهد داشت.

دامن Circular :

دامن دایره‌ای، گرد یا تمام کلوش یکی از محبوب‌ترین انواع دامن است که بیشتر در استایل رسمی استفاده می‌شود. در سه ارتفاع، بالا، زیر و روی زانو رایج است. برای اندام‌های ساعت شنی، مستطیل لاغر و مثلث برعکس مناسب و برای اندام سیب و تپل‌ها نامناسب است. از پارچه‌های مختلفی دوخته می‌شود و گاهی برای حجیم‌تر دیده‌شدن برای آن از آستر یا ژپون استفاده می‌کنند.

دامن ماکسی :

دامن ماکسی در هر فصلی قابل پوشیدن است و بیشتر از همه برای قدبلندها بهترین گزینه است. برخلاف تصور رایج دامن ماکسی برای قدکوتاه‌ها تاثیر پیراهن ماکسی را ندارد و به‌خاطر خط افقی کمر باعث بلندتر دیده‌شدن افراد قدکوتاه نمی‌شود. بسته به نوع پارچه مورداستفاده برای این دامن می‌توان آن را در موقعیت کژوال و رسمی استفاده کرد. اغلب دامن‌های ماکسی در پشت یا کناره‌ها چاک دارند تا راه رفتن در این لباس آسان‌تر شود.

دامن ماهی :

دامن تیوبی Skirt :

دامن تیوبی یکی از انواع دامن راسته است. معمولا در دو ارتفاع رو یا زیر زانو دوخته می‌شود. به‌خاطر تنگ و چسبان‌بودن برای تپل‌ها و اندام‌های عضلانی انتخاب چندان خوبی نیست اما برای افرادی که اندامی متناسب و ظریف دارند، مناسب است. بیشتر برای مهمانی و موقعیت رسمی استفاده می‌گردد و از پارچه‌هایی مثل کرپ، ابریشم، ساتن، لینن، نخ و پشم تهیه می‌شود.

دامن پلیسه یا آکاردئونی :

در دامن پلیسه پیلی‌های یک اندازه و منظم با دستگاه پرس ثابت شده است، به همین خاطر این دامن اصلا به اتو نیاز ندارد. پلیسه ممکن است از ریزترین تا درشت‌ترین حالت باشند. دامن پلیسه تقریبا برای همه اندام‌ها مناسب است فقط افراد چاق باید دامنی با پلیسه‌های بسیار ریز بپوشند. اغلب دامن‌های پلیسه‌ از جنس ساتن هستند اما طرح پلیسه با دیگر پارچه‌ها هم قابل اجراست. بسته به جنس پارچه پلیسه و سایر تکه‌های استایل می‌توان این دامن را در موقعیت‌های مختلف رسمی و غیررسمی استفاده کرد.

دامن مینی و میکرومینی :

کوتاه‌ترین اندازه دامن را مینی و میکرومینی می‌گویند. این نوع دامن مناسب نوجوانان و جوانان است و به‌خاطر کوتاه‌بودن بهتر است افرادی با پاهای خوش‌فرم آن را بپوشند. اغلب دامن‌های مینی به‌خاطر تنگ‌بودن از پارچه‌های کشی مثل ریون، تور کشی، جین کشی و کشباف دوخته می‌شوند. گاهی هم از پارچه‌های دیگری مثل چرم یا ورنی در دوخت این مدل دامن استفاده می‌کنند.

دامن Skirt Bubble :

دامن حبابی، از قدیمی‌ترین انواع دامن است که در دهه‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۵۰ محبوب بوده است. نمونه قدیمی آن ارتفاعی تا بالای قوزک داشته و بلندی نمونه‌های جدیدتر تا روی زانو می‌رسد. این مدل اغلب به نوجوانان و جوانان توصیه می‌شود و بیشتر در موقعیت‌های کژوال استفاده می‌گردد. دامن حبابی بهترین انتخاب برای اندام‌های لاغر و ساعت شنی و بدترین انتخاب برای اندام‌های سیب و گلابی است.

دامن لایه‌لایه :

به‌خاطر تعداد لایه‌هایی که روی هم می‌آیند، این مدل دامن حجم زیادی به پایین تنه اضافه می‌کند. اغلب اوقات دامن‌های لایه‌لایه در اندازه‌های ماکسی و میدی و از پارچه‌هایی مثل حریر، تور، ساتن یا لینن دوخته می‌شوند. این دامن برای اندام‌های لاغر و ساعت شنی مناسب و برای اندام‌های سیب و گلابی نامناسب است. دامن لایه‌لایه استایلی کاملا غیررسمی دارد اما اگر از پارچه خاصی دوخته شود و در یک ترکیب رسمی قرار بگیرد شاید بتوان آن را در مهمانی‌های رسمی هم استفاده کرد.

دامن جیپسی :

جیپسی دامن ماکسی و کژوالی است که به آن دامن روستایی هم می‌گویند. این دامن گشاد که از چند طبقه دوخته شده به هم تشکیل و از بالا به پایین گشاد می‌شود، برای اغلب اندام‌ها مناسب است و اغلب از نخ، حریر یا ژرژت دوخته می‌شود.

دامن Godet :

ارتفاع دامن گوده زیر زانو یا میدی است و بسته به نوع پارچه مورداستفاده برای آن در موقعیت‌های کژوال و رسمی استفاده می‌شود. دامن گوده برای اندام‌های ساعت شنی، سیب و گلابی مناسب و برای اندام‌های عضلانی و مستطیل درشت نامناسب است.

دامن Tutu :

دامن توتو که از لباس رقصندگان باله الهام گرفته شده است، معمولا در اندازه بالا یا روی زانو دوخته می‌شود. این دامن حجم بسیار زیادی به پایین تنه اضافه می‌کند که به همین خاطر انتخاب مناسبی برای افرادی با پایین‌تنه چاق و باسن برجسته نیست. در عوض برای اندام مثلث برعکس بسیار گزینه مناسبی است و حتی باعث ایجاد تعادل در فرم اندامشان می‌شود. این نوع دامن را همچون لباس باله از تور‌های ساده می‌دوزند و برای خوش‌فرم‌تر شدن گاهی در زیر آن از ژپون استفاده می‌شود.

دامن گره‌ای یا لنگی :

این دامن در واقع یک تکه پارچه مستطیل شکل است که دور کمر با بند یا تکه‌ای از پارچه گره می‌خورد. برای همه اندام‌ها مناسب است و برای موقعیت‌های کژوال و مهمانی و استفاده به‌عنوان لباس ساحلی انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. دامن گره‌ای معمولا ماکسی است اما انتخاب بلندی آن به سلیقه افراد هم برمی‌گردد. این دامن را از پارچه‌های سبک و راحتی مثل حریر، نخ و کریشه می‌دوزند.

دامن اسکورت :

این دامن کوتاه در واقع یک شلوارک است. این مدل ترکیبی از دامن شلوارک مخفی است که برای موقعیت‌های کژوال و ورزشی استفاده می‌شود. دامن اسکورت معمولا در اندازه مینی و میکرومینی دوخته می‌شود. برای اغلب اندام‌ها مناسب است. فقط افرادی با پاهای بسیار لاغر یا پاهای بدون انحنا و استوانه‌ای بهتر است سراغ این مدل نروند.

دامن شلواری :

دامن شلواری هم یک مدل ترکیبی دیگر از دامن و شلوار است که تقریبا مانند شلوار برش می‌خورد. به‌خاطر حجمی که در پایین‌تنه ایجاد می‌کند برای افرادی با پایین‌تنه چاق انتخاب چندان خوبی نیست. مناسب موقعیت‌هایی همچون ساحل یا استفاده روزمره است و اغلب از پارچه‌های راحت و سبکی مثل نخ دوخته می‌شود.

مطمئنا انواع دامن به همین تعداد محدود نیست. دامن‌های دیگری مانند پیلی‌دار، ترک، چین سوزنی، دنباله‌دار، نیم‌کلوش، bustle skirt، broomstick و… هم وجود دارند که ممکن است ترکیبی از سایر مدل‌ها باشند.